mijn lochting

moestuinieren, zelfvoorziening, dieren

Druk, druk, druk … ’t is april

Een reactie plaatsen

Eindelijk kunnen we nu volop zaaien en planten.  Zowat alles kan nu buiten.  Let echter     op :  echt vorstgevoelige planten kan je beter onder gaatjes plastiek zetten , de ijsheiligen passeren pas begin mei ! (zie moestuinkalender)

Zoals je merkt heb ik bovenaan mijn blog een pagina bijgeplaatst :  “basis”.  Hier vind je de echte basisgegevens van mijn betreffende indeling, bemesting en bestrijding “schadelijk” insecten.  Hou er wel rekening mee dat mijn groententuin reeds ongeveer 20 jaar op dezelfde plaats ligt en de grond volledig in orde is !   Volhouden is dus de boodschap, en niet denken dat op 1 jaar tijd je grond optimaal wordt.

We hebben deze week ‘overschotten’ moeten verwerken.  De snijsla groeit zo uitbundig dat we ze moesten afsnijden en verwerken in soep.  Slasoep ! Ons recept.

Slasoep

  • 2 ajuinen, grofgehakt
  • grote hoeveelheid sla
  • bladselder
  • 2 groentebouillonblokjes
  • 1 liter water
  • klontje boter
  • peper + wat cayennepeper
Bereiding

Smelt een klontje boter en stoof hierin de ajuinen even aan.Doe de sla erbij en laat wat slinken.Overgiet met 1 liter water + 2 verkruimelde groentebouillonblokjes.Laat de slasoep 15 minuten koken.Mix de soep met een staafmixer. Breng op smaak met peper en cayenne peper.  Eventueel kan je nog parmezaan of/en room toevoegen.

 

Ook onze eerste bloemkolen zijn geoogst.  Leuk zo vroeg in ’t voorjaar.

DSC06062

Regelmatig krijg ik vragen van mensen die pas begonnen zijn met een eigen moestuin.  Ik doe mijn best om ze zo vlug mogelijk te beantwoorden.  Dus vragen ? ….. mijnlochting@telenet.be .  Als de antwoorden voor iedereen gelden, zal ik ze ook in de blog vermelden.

Patrick

Geef een reactie

