mijn lochting

moestuinieren, zelfvoorziening, dieren

Gier

2 reacties

Op zijn tijd ben ik best wel gierig, ook in de moestuin. Geld uitgeven kan ik als de beste, maar als het gratis en voor niks kan, sta ik vooraan. Dus toen ik las over het zelf maken van vloeibare mest uit onkruid, klonk mij dat als muziek in de oren! Hoe handig is dat: die berg schijnbaar nutteloze planten verwerken tot een meststof voor de tomaten, courgettes en bieten. Want inmiddels staan alle groenten best wel te groeien, maar ongeduldig als ik ben, wil ik ze graag een boost geven. En dan laat ik de prijzige mest-pakketten in het tuincentrum liever links liggen.Had je ooit gedacht dat je zo gemakkelijk extra stikstof of kalium aan je planten toe kunt voegen? Ik vul mijn emmer met brandnetels, heermoes, zevenblad, komkommerkruid en zuring. Je zou er bijna honger van krijgen.

Een paar dagen later staat mijn emmer al flink te stinken en te schuimen. Ik heb elke dag omgeroerd en het water is al flink donker.De gier al na 2 weken klaar. In de zomer gaat het vlugger. Het is belangrijk dat je het zeeft en altijd verdunt met (regen)water, want anders is het veel te sterk.  Je kunt de emmer laten staan en steeds bijvullen met kruiden en regenwater.

De belangrijkste regels nog een keer op een rij:

  • Verzamel een partij onkruid, zoals brandnetels, heermoes, smeerwortel, etc. en zet deze onder water in een emmer;
  • Roer elke dag tot het water goed donker is. Met een periode van twee weken zit je zeker goed;
  • Zeef de gier en verdun deze met (regen)water voordat je hem gebruikt. Met een verhouding van 1:10 kun je de gier overal gebruiken;
  • Giet de verdunde plantenmest bij groenten die veel voeding nodig hebben, zoals courgette, tomaat, pompoen, prei. Erwten en bonen sla je over.
  • Giet nooit op de bladeren, want dan verbranden ze.

 

Patrick

2 thoughts on “Gier

  1. Pingback: Opruimen en …. oogsten, oogsten ! | mijn lochting

  2. Pingback: Tomaten drogen ! | mijn lochting

Geef een reactie

