mijn lochting

moestuinieren, zelfvoorziening, dieren

september : opruimen en oogsten !

Een reactie plaatsen

Eind september is het tijd om groentenbedden winterklaar te maken …  De zomeroogsten lopen op hun einde en pompoenen, courgettes, bietjes (rode en gele) worden rijp.

dsc07169

De pompoenen oogst is mooi dit jaar : de grote oranje pompoen zullen in de soep belanden.  Volgend jaar kies ik wel voor een kleiner ras (bvb hokkaido). Deze zijn gemakkelijker in één keer te verwerken.  De kleinere gele pompoenen zijn  ‘melonetes de vendéé’  Lekkere notensmaak en prima als ze in de oven klaar gemaakt worden.  Volgend jaar opnieuw !  Bemerkt dat het loof van de pompoenen op het bedje blijft liggen.  We laten het ter plaatse composteren.  Volgend jaar komen er op dit bed uien ! Weinig of geen mest nodig.

De druivenoogst viel dit jaar ook mee !  Lekker, vol suiker.  Kan niet anders met het mooie zonnige weer dat we gekregen hebben.  Wij verwerken ze tot sap.  Gewoon druifjes van de trossen halen, door de sapcentrifuge.  Zeven dmv neteldoek.  Het sap verwarmen tot tegen het kookpunt.  Flessen vullen !  Klaar.

Na onze vakantie in de Vogezen merkte ik op dat enkele van de tomatenplanten op de grond lagen.  Het touw waaraan ze vast hingen is gebroken.  Mijn schuld !  In de serre gebruik je geen vlastouw … maar wel polyethyleen touw.  Gelukkig hadden mijn kinderen al de rijpe tomaten geoogst, zodat ze niet konden rotten.  Ik mocht enkel nog de planten verwijderen en alles opruimen.    Zo ziet mijn glazen serre er nu uit :  nog een vijftal tomatenplanten en op de voorgrond  enkele rijen spinazie.   De open ruimtes zullen opgevuld worden met bloemkoolplanten.

dsc07168

Ook enkele nieuwe soorten radijzen meegebracht :

Radis rose de paques 2

Een radijzen soort dat zeer goed tegen de warmte kan en daarom uitstekend geschikt is om vanaf mei te zaaien.  Fijne smaak, langwerpig, rozig van buiten, binnenin wit.

Radis noir  (gros rond d’hiver)

Een grote ronde radijs.  Diameter 8 tot 10 cm.  Buiten zwart binnenin sneeuwwit. Lichte aangename pikante smaak.  Gemakkelijk te bewaren na de oogst.(inkuilen)   Pas zaaien vanaf juni.

We zien wel wat het wordt.

dsc07170

Prachtig , zo’n bloemenschermen van enkele (doorgeschoten) knolvenkels.  Het zaad zullen we proberen te oogsten.  Lekker in zelfgebakken brood.

Ook benieuwd wat het aardappelen kweken in een container verlopen is?  Een beetje teleurstellend eigenlijk.  Volgens ‘gardeners world’ : zo’n 10 kg als je 3 aardappelen plant.   Mijn resultaat :   een 25-tal aardappelen van 3 planters.   Enkele grote en de rest kleine.  Het kon beter, maar … moesten mijn centen zoveel opbrengen ik zou tevreden zijn ! Volgend jaar opnieuw proberen met een ander ras .

DSC06914

Ook de knoflook heb ik geplant .  Na de aardappelen  (perceel 1A) , 10 cm in de rij en 20 cm tussen de rijen.  Rassen :  Vallalado en Oosterdel.   Voor de liefhebbers heb ik enkel bollen achtergehouden.  ( 2 € per bol – stuur maar een e-mail indien je er wil)

Tot volgende keer.

Patrick

Geef een reactie

