mijn lochting

moestuinieren, zelfvoorziening, dieren

Het nieuwe moestuin seizoen is begonnen …

Een reactie plaatsen

Het nieuwe moestuin seizoen is begonnen … althans binnenshuis ! Zadenlijsten maken is één van de eerste zaken die moet gebeuren.  Alle zaden van vorige jaren bekijken : de zaden waarvan de vervaldag overschreden is verwijderen !  Een lijst(je) opmaken van de zaden die bij besteld moeten worden en ook van nieuwe rassen die je wil uitproberen. De zaden op tijd bestellen , want meestal is er een leveringstermijn van 3 tot 6 weken. (als je via internet besteld)

dsc07424

Mijn moestuinzaden worden geklasseerd volgens de maand waarin ze gezaaid moeten worden. Dit is volgens mij de gemakkelijkste manier om geen zaden te vergeten !   Rassen die bvb van maart  tot eind juni gezaaid kunnen worden, worden eerst bij maart ingedeeld en , na het zaaien, bvb bij juni gestoken om een tweede zaaiing te hebben.  Als je consequent per maand zaait , kunnen er geen zaden vergeten worden .Het komt er gewoon op neer dat je de volgorde van zaaien respecteert. De zaden die ik op 20/02 gezaaid heb (zie moestuinkalender) heb ik in maart en april gestoken.

De bodem is het belangrijkste onderdeel in een moestuin, en toch hechten veel moestuiniers daar niet zoveel aandacht aan.  Als je daar echt werk wil van maken dan heb ik voor je een goede website gevonden : www.goedbodembeheer.nl   Het is een Nederlandse website voor professionele tuinders en ook voor moestuiniers,  die vertelt hoe je de kwaliteit van  je bodem kan inschatten zonder laboratoriumannalyse.

Mijn tuinplan is opgemaakt !  Altijd een lastige karwei , omdat men meer wil zaaien dan men kan eten. Zaai vooral wat je graag eet !  Het heeft geen zin om bvb schorseneren (of spruitjes of …..) te kweken als er niemand van je gezin dat graag lust. Ik probeer dit in exel op te maken zodat ik het ook kan publiceren.

Zaaien/planten  in maart

voorzaaien in glazen serre : fijne andijvie, koolrabi,spruitkool, spitskool, doperwten,    sluimererwten

tunnelserre : stengelui,radijs, wortelen,  spinazie

volle grond : uien, sjalotten

 

Patrick

Geef een reactie

