mijn lochting

moestuinieren, zelfvoorziening, dieren

Deze week begint het …

2 reacties

De weersvooruitzichten zijn goed : droog, overdag 14° à 15°  en ’s nachts rond de 5° à 6° … tijd om langzaam aan te beginnen !

Mijn ‘groen’ geduld raakt stilaan op.  Ik begin met het zaaien en planten in volle grond  : opgepast voor de nachtvorst.  Enkele planten die nu naar buiten mogen zijn :  tuinbonen, erwten, peultjes.  Spinazie en rode biet zaai ik nu ter plaatse.  ( in de moestuinkalender zie je waar en wanneer).

Tomaten en paprika’s blijven nog binnen.  In de tunnelserre en de niet verwarmde glazenserre is het ’s nachts nog veel te koud.

DSC07753

Voor de rest de grond op de percelen losmaken zodat de grond kan drogen en warm worden, compost onderwerken op de percelen voor kolen, pompoenen.

DSC07756

Aardappelen ( vroeg : ‘Berber’ en middelvroeg : ‘Ratte’) worden in grote bloempotten gepoot.

Nog maar eens genieten van ‘de lente’ in mijn tuin.

 Ook enkele doorlevende groenten steken hun kop al uit …

zuring                                                                           lava’s  en rabarber

de fruitbomen lopen al uit …
                            kweepeer                                                     vijg
De padden (Albert en Albertine … en vele vriendjes) hebben hun eitjes achtergelaten in onze vijver.  Hopelijk blijven ze allemaal in mijn tuin, dan kunnen ze helpen met bestrijden van slakken, emelten, …  en andere belagers.
DSC07761
Om te eindigen wil ik jullie uitnodigen tot een eerste ‘moes tuin kaffee’ bij mij in de tuin.  Alle inlichtingen vind je  hier !
Patrick.
2 thoughts on “Deze week begint het …

  1. Wat een ontzettend mooie foto’s heeft u weer geplaatst om een impressie te geven van hoe de tuin er bij ligt. Ik ben wel lichtelijk jaloers op hoe netjes en gestructureerd uw tuin er voor staat, zover ben ik nog niet gevorderd sinds mijn verhuizing.
    Helaas woon ik net te ver weg om een zondagmorgen bakkie te komen doen om ervaringen te horen/delen. Wel een erg leuk initiatief!

    Like

  2. Inderdaad jammer dat je zo ver woont, dan we konden we wat gezellig keuvelen over de tuin. Vergeet niet na 40 jaar moestuinieren is het normaal dat je een moestuin opgebouwd hebt die aan je eigen eisen voldoet. Mijn moestuin ligt ingekaderd in een ecologische tuin van een 1500²m.

    Like

Geef een reactie

